Kina i världshandelssystemet definierar principerna för engagemang. Den här boken växer ut ur ett möte som hölls i Chicago den 6-7 1997, bland regeringstjänstemän, internationell handelsrätt och ekonomi och företagsledare med ansvar för Kina. - Sidan vii. xiii, 222 sidor 23 cm. Reflektion Papper om Kina i världshandelssystemet som definierar principerna för engagemang Frederick M Abbott - pt 1 Kina som ekonomisk aktör på världsscenet Kina som ekonomisk aktör på världsscenet En överblick Gary Hufbauer - Kinas ekonomiska system och dess Ny roll i världsekonomin Tang Xiaobing - pt 2 Kina och Världshandelsorganisationen - Processen av Kina s anslutning till Världshandelsorganisationen Jeffrey L Gertler - Kinas institutionella förhandlingar s anslutning till WTO John Jackson - WTO-anslutning en privat sektor syn Michael Gadbaw - GATTing Kina till WTO - Det europeiska perspektivet Meinhard Hilf och Christoph T Feddersen pt 3 Statsstatsprincipen i världshandelssystemet Nya uppdrag av g Ood styrning konsekvenserna av WTO och Kina anslutning Thomas Cottier - Kina s system för immateriella rättigheter skyddande system Gao Lulin - Hongkong ett land, två system eller två länder, ett system A Dan Tarlock - Utvecklingar i kinesisk företags lagstiftning Stefan Riesenfeld - Betydelsen av statshandel i Kinas handelsregel Will Martin och Christian Bach - Komma hit härifrån mot en konkurrenslag för Kina David J Gerber pt 4 Kina och Asien-Stillahavsområdet ekonomiskt samarbete APEC forum APEC Som Asien och Stillahavsområdet för regionalt ekonomiskt samarbete Jonathan T Fried - APEC och tvistlösning Thomas J Schoenbaum - Flygindustrins roll i Kina och APEC Raymond Waldmann - punkt 5 Den kinesiska ekonomin och utsikterna för handel och investeringar sektorsfrågor Telekommunikation Marknader i Kina Larry Forgy - Kina i världen handelssystem jordbruk och jordbrukshandel WM Miner. edited av Frederick M Abbott. Reflektion Paper on China in World Trading System Definiera principerna för engagemang. Florida State University - College of Law. Date Skriftlig 1 juli 1997. China Prospective Membership i Världshandelsorganisationen är en av de viktigaste utvecklingen i samband med internationella institutioner att äga rum i Under flera decennier Det kommer mitt i den breda omvandlingen av kommandonekonomierna efter andra världskriget till marknadsorientering. Det kommer strax efter övergången av GATT till en mer omfattande internationell ekonomisk organisation som bygger på rättsstatsprincipen. Det representerar potentialen Integration av över en femtedel av världens befolkning i det primära systemet som är inrättat för att öka världsomspännande ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Det kommer att omvandla WTO till en inkluderande organisation och WTO kan bli en mindre bekväm plats ur ett OECD-land Än det har varit under de senaste 50 åren Kinas framtida tillträde till WTO är ett tillfälle Utmaningen för Kina, för USA och andra industrialiserade stater och för WTO. Trots att det är oroande, verkar fördelarna med Förenta staterna och andra länder för att föra Kina till WTO-systemet uppenbart att Kina skulle gå med på att öppna sin enorma inre marknad Till utländska varor och tjänster Kina skulle försäkra sig om rättvis behandling till importörer och utländska tjänsteleverantörer Kina skulle komma överens om att vara bunden av rättsstatsprincipen när det gäller handelsförbindelserna Kina skulle förankras i världsekonomin på sätt som skulle uppmuntra stabilitet I yttre säkerhetsförbindelser På Kinas sida verkar fördelarna med medlemskap i WTO också tydligt. Eftersom ekonomin blir starkare och blir mer konkurrenskraftig mot OECD: s ekonomier, skulle det minska risken för att vinstviljan stängas av exportmarknaderna. Det skulle vara mindre troligt att Underkastas ad hoc-beslut av utländska regeringar om huruvida det skulle fortsätta att njuta av handelsrättigheter Säkerheten för dess tillgång till foreig N kapitalmarknader och utländska direktinvesteringar skulle förbättras Det skulle ha tillgång till neutral tvistlösning Kinas integrering i WTO innebär också att de internationella ekonomiska förbindelserna kommer att spela en större roll i dess yttre världsutsikt. Stabila externa ekonomiska förbindelser blir allt viktigare för att Vitaliteten i Kinas ekonomi Militära säkerhetsrelationer och bekymmer i Krigskrigets era översätts till ekonomiska relationer och bekymmer Övergripande verkar övergången vara en positiv för det internationella samfundet. Det förefaller vara enighet mellan United Stater och EU-handelsförhandlare starkt för Kina att ansluta sig till WTO, men under förutsättning att Kina accepterar de grundläggande regler som gäller för WTO-medlemmar och att Kina accepterar en nivå av åtaganden som står i proportion till storleken och betydelsen av det Ekonomi Detta tillvägagångssätt verkar ha merit. Användningen av övergångsbestämmelser som är avsedda att ge Kinas marknadsöppnade åtaganden i linje med de andra stora WTO-ekonomierna verkar vara en rimlig kurs OECD: s näringsliv och finansmarknader är oändligt angelägna om att omedelbara resultat kommer att bli ännu. Det är ändå viktigt att påminna om att Europeiska ekonomiska gemenskapens medlemsstater enades om att Liberalisera marknaden för gemenskapens tjänster 1957 58 och att stora framsteg i stort sett var orealiserade tills genomförandet av 1992 års plan, om Kinas tjänstemarknader är öppna om 5 år, 10 år eller till och med 15 år, är inte en brinnande fråga för den internationella Ekonomiskt system förutsatt att Kina har åtagit sig att uppfylla en bestämd tidtabell som i slutändan ger ett substantiellt resultat som står i proportion till det som andra WTO-medlemmar har. Slutet på den kalla krig-eran kräver mer inkluderande internationella ekonomiska institutioner. Utvidgningen av medlemskap i dessa institutioner kan inte uppnås Utan någon riskfaktor Denna risk bör välkomnas i avvägning mot Större risk för att isolera och avlägsna de stora ekonomiska och politiska krafterna, om övergången till marknadsorientering annars kan ge ett mycket positivt bidrag till det internationella samfundet. Nyckelord Kina, WTO, anslutning, protokoll, övergång, kongressgodkännande. JEL Klassificering F02, F10, K33 , O10, O19, O53. Föreslagna citatförslaget Citation. Abbott, Frederick M Reflektionspapper om Kina i världshandelssystemet Definiera principerna för engagemang 1 juli 1997 KINA I VERDENS HANDELSYSTEM SOM DEFINERAR PRINCIPERNA FÖR FÖRSÄKRING, s. 1-43 , FM Abbott, Ed Kluwer Law International 1998 Tillgänglig på SSRN. Reflection Paper om Kina i World Trading System Definiera principerna för förlovning. Florida State University - College of Law. Date Skriftlig 1 juli 1997.China s prospektivt medlemskap i världen Handelsorganisationen är en av de viktigaste utvecklingen i samband med internationella institutioner att äga rum under de senaste decennierna Mitt i den breda omvandlingen av kommandotekonomierna efter andra världskriget till marknadsorientering. Det kommer strax efter övergången av GATT till en mer omfattande internationell ekonomisk organisation, grundad på rättsstatsprincipen. Det representerar en potentiell integration av över en femtedel av Världens befolkning i det primära systemet som är inrättat för att öka världsomspännande ekonomisk tillväxt och sysselsättning Det kommer att omvandla WTO till en inkluderande organisation och WTO kan bli en mindre bekväm plats ur ett OECD-landssynpunkt än vad det tidigare varit 50 år Kinas framtida tillträde till WTO är en möjlighet och en utmaning för Kina, Förenta staterna och andra industrialiserade stater och för WTO. Trots att det finns anledning till oro, är fördelarna med Förenta staterna och andra länder att föra Kina till WTO-systemet verkar uppenbart Kina skulle komma överens om att öppna sin enorma inre marknad för utländska varor och tjänster Kina skulle ge försäkring S av rättvis behandling till importörer och utländska tjänsteleverantörer Kina skulle komma överens om att vara bunden av rättsstatsprincipen i genomförandet av sina handelsförbindelser Kina skulle förankras i världsekonomin på sätt som skulle uppmuntra stabilitet i yttre säkerhetsförbindelser På Kinas sida Fördelarna med medlemskap i WTO verkar också uppenbart Eftersom ekonomin blir starkare och blir mer konkurrenskraftig mot OECD-ekonomierna, skulle det minska risken för att det slumpmässigt stängs av exportmarknaderna. Det skulle mindre sannolikt bli föremål för ad hoc-beslut av utländska regeringar Om det skulle fortsätta att njuta av handelsrättigheter Säkerheten för tillgången till utländska kapitalmarknader och utländska direktinvesteringar skulle förbättras. Det skulle ha tillgång till neutral tvistlösning. Integrationen av Kina till WTO innebär också att de internationella ekonomiska förbindelserna kommer att spela en större roll Roll i sin yttre världsutsikt Stabila externa ekonomiska relationer blir allt viktigare för v Kinesiska ekonomins vitalitet Militärsäkerhetsrelationer och bekymmer under den kalla krigetiden översätts till ekonomiska relationer och oro. Övergripande verkar övergången vara positiv för det internationella samfundet. Det förefaller vara ett samförstånd bland USA Och EU: s handelsförhandlare starkt för Kina: s anslutning till WTO, men förutsatt att Kina accepterar de grundläggande regler som gäller för WTO-medlemmar och att Kina accepterar en nivå av åtaganden som står i proportion till ekonomins storlek och betydelse Denna tillvägagångssätt verkar ha merit. Användningen av övergångsåtgärder som syftar till att bringa Kina: s marknadsåtagandebemyndiganden i linje med andra viktiga WTO-ekonomier verkar vara en rimlig kurs. OECD: s näringsliv och finansmarknader är oändligt oroliga för omedelbara resultat. Det är användbart att erinra om att Europeiska ekonomiska gemenskapens medlemsstater enades om att liberalisera gemenskapsorganisationen Marknaden, 1957 58, och att stora framsteg hade varit i stort sett orealiserade fram till genomförandet av 1992 års plan. Om Kinas tjänstemarknader är öppna om 5 år, 10 år eller till och med 15 år, är det inte en brinnande fråga för det internationella ekonomiska systemet som tillhandahålls Att Kina har åtagit sig att uppfylla en bestämd tidtabell som i slutändan ger ett substantiellt resultat som står i proportion till det som tillhör andra WTO-medlemmar. Slutet på den kalla krigetiden kräver mer inkluderande internationella ekonomiska institutioner. Utvidgningen av medlemskap i dessa institutioner kan inte genomföras utan någon del Av risk Den här risken bör välkomnas i ett kompromiss mot den större risken att isolera och avlägsna de stora ekonomiska och politiska krafterna, om övergången till marknadsorientering annars skulle kunna ge ett mycket positivt bidrag till det internationella samfundet. Nyckelord Kina, WTO, anslutning, Protokoll, övergång, kongressgodkännande. JEL Klassificering F02, F10, K33, O10, O19, O53.Suggeste D Citation. Abbott, Frederick M Reflektionspapper om Kina i världshandelssystemet Definiera principerna för engagemang 1 juli 1997 KINA I VERDENS HANDELSSSYSTEM SOM DEFINERAR PRINCIPERNA FÖR ENGAGEMENT, s. 1-43, FM Abbott, Ed Kluwer Law International 1998 Tillgänglig på SSRN.
No comments:
Post a Comment